Pečující mobil?!?

29.04.2014 17:40

To je ale podivný nadpis. Pečovat může maminka, sestřička v nemocnici,
pečovatelky a sociální pracovníci v dalších zařízeních, osobní asistenti,
mladí o seniory atd. Co ten mobil?

  To je právě to, co
dnes a denně v posledních dnech řeším. Využití moderních informačních a
komunikačních technologií v péči o potřebné. Stručně taky možno říci,
náhrada péče osobní za tu technologickou. Nebo jen doplnění jedné služby tou
druhou.

   Máte pocit, že není
co řešit? Stroj nikdy nenahradí člověka?!? Tak i pro mne je příjemná ošetřovatelka
lepší varianta, než mobil v kapse. Ale. Ano, je to tu ale. Je dost
takových asistentů? Mám já dost financí, abych si je mohl zaplatit. A skutečně
vždy potřebuji tu pomocnou ruku živou? Dnes už vím, že ne. Moderní technika se
rozvíjí tak rychle, nabízí tolik variant pro hlídání zdravotních funkcí, pro
hlídání mých pádů či jinak špatných stavů. Ten mobil mne dokáže provést městem,
které neznám, protože na mne, nevidícího mluví. Ten mobil mi řekne, co to mám
před sebou. Vyfotím a během sekund je tu odpověď. Fakt pozná, že toto je
labradorský retriever, jen neví, že je to můj Hope. Rozezná láhev piva či plechovku
konkrétního nápoje. Stačí zaměřit a přečte mi text. Máte stále pocit, že
asistent technický je takový nesmysl?

  Jenže ono to může
jít dál. Mám v rodině lidi, kteří tu techniku taky ovládají. Vždy ví, kde
právě jsem. Tedy přesněji, kde je můj mobil. Tu musí doufat, že jsme ještě
spolu. Pokud by mi bylo zle, stačí stisknout na chvíli tlačítka a již odchází
fotografie ze přední i zadní kamery na, mnou předem zadané, adresy a jistě už
někdo vyráží na moji pomoc.

  Jenže jsou mezi námi
i takoví jedinci, kteří se s tou technikou nespřátelili. Někteří z neochoty,
některým brání jejich postižení zdravotní. Pak jsou tu ty přístroje upravené
tak, aby je nikdo nemusel obsluhovat, ale aby potřebnému pomohly. A jde to tak
daleko, že na dálku lze ovládat cokoliv v bytě, hlídat ten zdravotní stav,
či jen zajistit komunikaci.

  Co tedy mne v tyto
dny tak tíží? Problém. Jak tuto možnost nabídnout co nejširšímu okruhu
potřebných. Jak zajistit pomoc potřebným, aby se mohli zařadit do běžného
života, mohli co nejdéle trávit život v domácím prostředí. A není to
snadné. Vývoj je překotný, zákonodárce se neumí k této otázce jasně
vymezit. To znamená, že není zákonně nastavený způsob, jak by se potřební k takové
péči dostali, jak by mohla technika pomoci tam, kde nejsou ochotní a připravení
lidé. Tam, kde by taková zařízení mohla šetřit náklady jak toho potřebného, tak
třeba i státu, který má za úkol zajistit pomoc těm potřebným.

  Tak a už to víte.
Zkuste přemýšlet, co vše může zajistit jako pomoc ta moderní technika. Jaké
funkce můžeme rozlišit, jak zatřídit jednotlivé výrobky či programová řešení do
možných nároků pro potřebné klienty.

  Je před námi dlouhá
cesta. Ale to podstatné, co vám tímto chci říci je, že už se na ministerstvu
práce a sociálních věcí ustanovila pracovní skupina, která se rozhodla takový
návrh připravit. Tak já jim snad taky trochu pomůžu!


Zpět

Kontakt

Jaroslav Čajka
Veselí nad Moravou

603 787 406