Straník

22.04.2014 08:13

Říci si svůj názor to je základní vyhlašovaná výhod a
podstata demokracie. Ano, byl jsem doma vychováván, že pokud se mi něco nelíbí
a mám návrh na lepší řešení, mám to udělat. Najít místo, člověka, prostě kompetentní
prostor pro podání takového návrhu, případně pro podání připomínky.

Nepomůže si stěžovat v restauraci mezi přáteli. Na
pracovišti je to jasné, zde je daná struktura vedení a tedy je jasné kam
směřovat připomínky a návrhy. Zdá se to podobné i ve státní správě. To sice se
ukáže jako pravda, ale... On ten moloch gavermentu je prostě jak chobotnice.
Mnoho zakončení, jeden se odvolává na druhého. Kdyby tak pracovaly chobotky od
té chobotnice, tak se nehne z místa, tak vlastně nechápu, proč ji tímto
srovnáním urážím. Tak k věci. Je ještě nějaká možnost věci ovlivňovat? Ano
je. Strana, myšleno politická.

Mnoho let se zdálo, že je to skutečně řešení. Ale co se děje
v poslední době? Zvláště v naší republice se význam stran někde
ztrácí. A o tom tu chci psát, asi i chápu proč.

Stačí se podívat na místní úroveň. A zřejmě bude celkem
jedno, o kterou stranu se jedná. V minulosti se několik jejich členů
dostalo do zastupitelstva. Náhle tím dostali i jakýsi patent na rozum. Oni sami
vědí, co se ve městě, kraji a taky v Parlamentu ČR děje, ví nejlépe, co se
má dít. Nač naivní připomínky členů vlastní strany. S úsměvem, důrazem
nebo i naštvaně vám oznámí, že toto řešit je kompetentní zastupitelský klub. A
skutečně tak i fungují. Proč seznamovat spolustraníky. Oni přece stejně
nerozumí, jak to v zastupitelstvu funguje. A tak zastupitelé připravují
vlastní návrhy, domlouvají koalice, vyjednávají společné postupy. A ty straníku
hlavně přines příspěvek členský, můžeš přidat i dar, zvedej ruku. No pro
některé případy tě pozveme i do nějaké komise, která by jako připravila
podklady pro ty "vyvolené". Ale co se stane s těmi návrhy? Padnou pod
stůl. Ten zvolený přece ví sám nejlépe co je potřeba...

Ještě se divíte, že ubývá ochota vstupovat do stran, ochota
takové strany volit? Já ne. Ono pak totiž už jen zbývá udělat dobrá pravidla
pro každou situaci. Jak by to vypadalo, kdyby si pořadí na kandidátce
připravovali společně. To bych se tam já, zasloužilý zástupce, nemusel taky
dostat. A tak pořadí stanové výbor, posun v pořadí je téměř nemožný. I
když zdání demokracie tam je zakotveno.

Proč to tu píši? Za pár dnů mám jít na takovou schůzi. Jen
abych zvedl ruku. Ti moudří už mi to vše přežvýkali...


Zpět

Kontakt

Jaroslav Čajka
Veselí nad Moravou

603 787 406